Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:
Dowolny Urząd Stanu Cywilnego
Wymagane dokumenty:
- Wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego lub zaświadczenia.
Załącznik: wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego.doc (doc 55.5 KB) - Jeśli dokument podlega opłacie skarbowej – należy załączyć do wniosku oryginał dowodu wpłaty opłaty skarbowej.
Opłata skarbowa
– wydanie odpisu zupełnego aktu stanu cywilnego – 33 zł
– wydanie odpisu skróconego aktu stanu cywilnego – 22 zł
– wydanie skróconego odpisu aktu stanu cywilnego na druku wielojęzycznym – 22 zł
– wydanie zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby – 24 zł
Zwolnienia z opłaty skarbowej określone są w ustawie z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (tj. Dz.U. 2018, poz.1044)
Wpłatę należy dokonać na nr konta Urząd Miejski w Dusznikach-Zdroju
60 9523 1011 0200 0329 2002 0003
W Banku Spółdzielczym obok Urzędu lub przelewem.
Oryginał dowodu wpłaty należy dostarczyć do USC wraz z wnioskiem.
Termin i sposób załatwienia sprawy
Jeżeli wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego lub zaświadczenia został złożony do kierownika urzędu stanu cywilnego, który przechowuje księgę stanu cywilnego, dokonuje on przeniesienia aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego w terminie umożliwiającym wydanie odpisu w ciągu 7 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.
Jeżeli wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego lub zaświadczenia, został złożony do kierownika urzędu stanu cywilnego, który nie przechowuje księgi stanu cywilnego, przeniesienia aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego dokonuje się w terminie umożliwiającym wydanie odpisu w ciągu 10 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.
Podstawa prawna
ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (tj. Dz.U.z 2018, poz.2224)
rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 5 lutego 2015 r. w sprawie przenoszenia aktów stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego (Dz. U. z 2015 r., poz. 204),
rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z 9 lutego 2015 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru stanu cywilnego oraz akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego ( Dz. U. z 2015 r., poz. 225),
ustawa z 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (tj. Dz.U.2018, poz.1044).
TRYB ODWOŁAWCZY
Od decyzji, odmawiającej wydania odpisu, wydanej przez Kierownika USC w Dusznikach-Zdroju, przysługuje odwołanie do Wojewody Dolnośląskiego, za pośrednictwem kierownika USC, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
INNE INFORMACJE
Rodzaje odpisów aktów stanu cywilnego:
– skrócony
– zupełny
– skrócony na druku wielojęzycznym
Osobą uprawnioną do uzyskania odpisu aktu lub zaświadczenia jest:
– osoba, której akt dotyczy
– jej wstępni – rodzice, dziadkowie
– jej zstępni – dzieci, wnuki
– jej rodzeństwo
– współmałżonek
Odpisy i zaświadczenie wydaje się również na wniosek:
– sądu
– organu państwowego
– innych osób, które udokumentują interes prawny
– osoby posiadającej pełnomocnictwo
Odpis aktu stanu cywilnego lub zaświadczenie w formie dokumentu elektronicznego
Odpisy aktu stanu cywilnego lub zaświadczenie wydane w formie dokumentu elektronicznego, czyli pliki elektroniczne, są podpisane bezpiecznym podpisem elektronicznym, który potwierdza autentyczność tego dokumentu, dlatego też może on być wykorzystany wyłącznie w formie elektronicznej (w sprawach prowadzonych za pomocą środków komunikacji elektronicznej), gdyż tylko w tej formie posiada walor dokumentu urzędowego.
W przypadku wydrukowania takiego odpisu, traci on walor dokumentu urzędowego i nie będzie mógł być np. załącznikiem do wniosku składanego w formie papierowej. Nie można posługiwać się (wprowadzać do obrotu prawnego) wydrukowanym odwzorowaniem graficznym tego dokumentu. Odpis wydany w formie dokumentu elektronicznego, opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu, przesyłany jest wnioskodawcy na skrzynkę na platformie ePUAP.
Wielojęzyczne odpisy skrócone można uzyskać tylko w postaci papierowej.